موسيقي عصر جديد

موسيقي بيكلام

ساز پیکولو

تاریخچه ساز پیکولو


پیکولو یا فلوت کوچک لوله ای است به طول تقریبی 30 سانتی متر، تعدادی سوراخ، و در نوع جدید آن تعداد زیادتری کلید(هر کلید متشکل از یک یا دو اهرم، میله، فنر، سوراخ گیر و ..)وسعت این ساز حدود سه اکتاو با تمام فواصل کروماتیک معتدل است.
این ساز را معمولا جزو سازهای انتقالی نمی شمارند، اگر چه عملا صدای آن یک اکتاو زیرتر شنیده می شود.
از این ساز دو نوع انتقالی نیز ساخته شده، که اولی به نام فلوت ر بمل نیم پرده و دیگری فلوت می بمل یک پرده و نیم زیرتر از فلوت کوچک معمولی صدا می دهد.
فلوت کوچک از دسته سازهای بی زبانه است.

فلوت پيكولو يكي از سازهاي خانواده بادي هاي چوبي هست كه ساختار آن تقريبا مشابه فلوت طراحي شده با اين تفاوت كه بدنه كوچك تري دارذ و صداي آن هم يك اكتاو زير از صداي فلوت معمولي ايجاد مي شود.
فلوت پيكولو هم مثل فلوت عادي معمولا در گام دو ماژور ساخته مي شود, اما در يكي دو گام ديگر نیز وجود دارد. گستره صوتي اين ساز دو اكتاو هست كه در نت نويسي يك اكتاو پايين تر نوشته مي شود. نحوه انگشت گذاري هم باز مشابه فلوت معمولي هست.
آثار تكنوازي براي اين ساز خيلي زياد نيست. اكثرا به عنوان ساز همراه در اركسترها به كارر فته. ولي در موسيقي كلاسيك مي شود به طور محدود آثاري را در گذشته پيدا كرد كه از اين ساز به عنوان سولو استفاده شده است.
اجراي خيلي از تكنيك هاي اين ساز و بعضي از نت ها مانند فلوت دشوار است.

+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام مهر 1387ساعت 23:20  توسط Unnamed Feeling  | 

رسیتال پیانواز اتریش

 

پروفسور رولاند باتیک استاد برجسته دانشگاه موسیقی وین. با بیش از 40 سال سابقه فعالیت هنری در زمینه نوازندگی پیانو و آهنگسازی یکی از برجسته ترین موسیقیدانان جهان می باشد. از سال 1991 به عنوان بهترین نوازنده پیانو در اجرای آثار موتسارت و هایدن در دنیا شناخته شده و در سال 2004 به عنوان بهترین آهنگساز جهان در سبک جدید ابداعی خودش معرفی گردید و جایزه اول این عنوان در جهان را به خود اختصاص داد.

اين رسيتال در دو بخش اجرا مي‌شود، در بخش نخست از اين كنسرت قطعاتي كلاسيك از موتسارت و بتهوون توسط او كه از بهترين نوازندگان آثار موتسارت در دينا محسوب مي‌شود اجرا خواهد شد.

همچنين در بخش دوم از اين برنامه قطعاتي از ساخته‌هاي خودش اجرا مي‌شود.

در سال 2000 نشان عالی فرهنگی اتریش را بخاطر آثار استثنائی اش به دست آورد. ایشان در اجرای سال گذشته در تالار وحدت علاقمندان زیادی را مشتاق به حضور دوباره در ایران کرد و موجب گردید بار دیگر در تاریخ 6 و7 آبان 87 در تالار وحدت به دعوت شرکت- هنر طلایی ظریف حضور پیدا کند.

گفتني است: پيش فروش بليت‌ها اين كنسرت از امروز در گيشه‌ي تالار وحدت آغاز شده است و با قيمت همكف 20 هزار تومان بالكن اول و دوم 15 هزار تومان و طبقه سوم 12 هزار تومان عرضه مي‌شود.

گفتني است: اين برنامه با همكاري بنياد رودكي، انجمن موسيقي،انجمن فرهنگي هنري اتريش در تهران و موسسه هنر طلايي ظريف در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم مهر 1387ساعت 16:11  توسط Oracle  | 

کنسرتی دوباره از یانی

كنسرت بزرگ ياني در مكزيك

 

ياني بعد از كنسرت لاس وگاس آمريكا در سال 2006 و همچنين بعد از  تور آمريكا ديگر كنسرت نگذاشت و تصميم گرفت كه آلبومي متفاوت بعد از آلبوم Ethnicity بدهد.كه در اين آلبوم از چهار خواننده استفاده كرده است و آهنگ هاي قبلي خود را مثل Until the Last Momet , Desire , To Take…TO Hold  و چند تاي ديگر از چهار خواننده به نام هاي chloe , Ender Thomas , Leslie  Mills , Nathan Pacheco  استفاده كرده است كه نام اين آلبوم به نام Yanni Voices  است.

ياني در روزهاي پنجشنبه ، جمعه ، شنبه و يكشنبه در چهار شب از تاريخ 13 تا 16 نوامبر در جنوب كشور مكزيك در شهر Acapulco اجرا دارد.همچنين براي خريد بليط و كسب اطلاعات بيشتر به سايت ياني مراجعه بفرمایید.                                              

www.Yanni.com

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم مهر 1387ساعت 12:3  توسط Oracle  | 

هاوارد شور ارباب ریتم های افسانه ای

هوارد شور؛ ارباب ريتم‌ها

درباره‌ي ” هوارد شور Howard Shore ” ؛

خالق موسيقي فيلم سه گانه‌ي “ارباب حلقه‌ها”

مهم نيست كه “هوارد شور” باشی يا هر آهنگ ساز ديگري، مهم اين است كه هر قدر هم كه آدم بزرگ و توانايي باشي باز هم خيلي دل و جرأت مي خواهد كه بيايي دوازده ساعت براي فيلم هايي موسيقي بسازي كه بر اساس شاهكار ادبي تالكين، نويسنده ي شهير انگليسي،  يعني “ارباب حلقه ها” ساخته شده اند.اثري كه نوشتنش دوازده سال به طول انجاميده  و به بيش از چهل زبان زنده ي دنيا ترجمه شده  و  در ضمن خيلي ها هم آن را معروف ترين اثر ادبي قرن بيستم مي دانند.”هوارد شور” اين جسارت را داشت  و با خلق موسيقي اولين فيلم  سه گانه ي  “ارباب حلقه ها” يعني “ياران حلقه”، نخستين جايزه ي اسكار زندگي اش  را در سال  ۲۰۰۲ بخاطر  بهترين موسيقي متن فيلم تصاحب كرد.

“هوارد لسلي  شور” متولد ۱۸ اكتبر ۱۹۴۶ است و در تورنتو ي كانادا به دنيا آمد.تحصيلات خود را در كالج موسيقي بركلي ِ بوستون پي گرفت و از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ با گروه “’لايت هوس” همكاري كرد.او به مدت پنج سال براي برنامه ي تلويزيوني “نمايش زنده ي شنبه شب ها” موسيقي ساخت و تجربيات زيادي را از اين راه كسب كرد.اولين تجربه ي جدي آهنگ سازي فيلم  او بر مي گردد به همكاري با “ديويد كراننبرگ”  براي موسيقي فيلم “دسته” كه در سال ۱۹۷۹ ساخته شد.”هوارد شور” درباره اولین آهنگ  سازی هایش می گوید: “در واقع، در اولين فيلمي كه موسيقي ساختم از تمام تكنيك هايم استفاده كردم.كتاب مي خواندم و همه چيز را خودم تجزيه و تحليل مي كردم.مثل كسي بودم كه با وجود اين كه چيز زيادي در مورد موتورسيكلت نمي داند بخواهد يك موتورسيكلت را سوار كند.قطعاتي را انتخاب مي كردم تا اين كه ايده اي به ذهنم مي رسيد و كار را شروع مي كردم.بالاخره روشي را پیدا کردم  و سال هاست كه از تكنيك مشابهي استفاده مي كنم.براي اولين فيلم هايي كه آهنگ ساختم فقط از يك ماشين حساب استفاده مي كردم، آن هم براي حساب كردن زمان”.آشنايي با “کراننبرگ” براي “شور” تجربه ي خوبي بود.همكاري اين دو تنها به فيلم “دسته” محدود نشد، طوري كه “هوارد شور” پس از آشنايي با “کراننبرگ” تقريبا براي تمام فيلم هاي او جز فيلم “منطقه ي مرده” آهنگ ساخت.او درباره ارتباطش با “کراننبرگ” مي گويد: “آهنگ سازي فيلم به آدم اين فرصت را مي دهد كه به طور تجربي موسيقي بسازد.به خودم مي گفتم:چه كسي حاضراست آهنگ هاي مرا اجرا كند؟پولي در بساط نداشتم تا كسي را استخدام كنم و هيچ استوديويي هم حاضر به همكاري نبود.هيچ ارگاني به من علاقمند نبود چون از طرف هيچ آكادمي اي معرفي نشده بودم.بخاطر همين  موضوع،”کراننبرگ” گزينه ي خوبي بود چون نه من تا به حال با كارگرداني كار كرده بودم و نه او با هيچ آهنگ سازي.از استوديو هم خبري نبود.كسي هم نبود كه به ما بگويد چه كار كنيم و چه كار نكنيم، كاملا يك كار تجربي را شروع كرديم”.”هوارد شور” سليقه ي انعطاف پذيري دارد، زياد سخت نمي گيرد و ترجيح مي دهد همه نوع موسيقي را تجربه كند.از موسيقي ترسناك فيلم هاي “کراننبرگ” گرفته تا ريتم هاي افسانه اي موسيقي فيلم “ارباب حلقه ها”.”شور” از موسیقی دیگر آهنگ سازان هم بدش نمی آید و می گوید: “از “تورو تاكميتسو” خوشم مي آيد و عاشق تكنيك استفاده كردنش از سكوت ها هستم.........
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم مهر 1387ساعت 17:4  توسط Unnamed Feeling  | 

آهنگسازی که هیچ گاه مسلمان نشد

تیتر این مطلب کمی غیر عادی است. درست به همان دلیل که ماجده رومی خواننده مسیحی و عرب تبار لبنانی وقتی در مقابل پرسش غیر منتظره یکی از دوستداران صدایش قرار گرفت، می خواست از تعجب شاخ درآورد. چون طرف پرسیده بود: تو با این هنر و صدای خوب هنوز مسلمان نشدی؟!!! حال این موضوع چه ارتباطی به موریس ژار آهنگساز و رهبر ارکستر فرانسوی تبار دارد، شاید در ادامه مطلب معلوم شود. شاید هم نشود!


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و یکم مهر 1387ساعت 21:9  توسط Oracle  | 

ساز قانون

قانون (ساز)

قانون و اجزای آن

در بخش‌های ساز شناسی متون کهن موسیقی به سازی سه گوش بیرون ساعد با سطحی مجرد تنها دارای هفتاد و دو وتر آن یک کوک می‌گرفته با اوتاری از ابریشم و گاه از روده و گاه از مفتول سیم اشات رفته‌است که همانند چنگ نواخته می‌شده‌است. اختراعش را به افلاطون نسبت می‌دهند.

قانون یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که توانایی بیان گوشه‌های موسیقی ایرانی را دارد ولی متاسفانه مدت مدیدی است که در سرزمین ما ناشناخته مانده، در حالی که در کشورهای همجوار سالهاست که ازاین ساز استفاده شده‌است. تقریبا از نیم قرن پیش تا کنون، موسیقی دانان ایرانی به اجرای این ساز روی آورده‌اند، اما با وجود اینکه زمینه کار اینان بر نغمه‌های موسیقی ایرانی مبتنی بوده‌است، به دلیل تقلید ناآگاهانه از روش و سبک نوازندگی موسیقی عربی، این پندار اشتباه به وجود آمده که ساز قانون عربی است و آن را باید به شیوه عربی نواخت، حال آنکه این سبک در قانون نوازی، علاقه مند به موسیقی ایرانی را فرسنگها از شناخت اصول و ظرایف این ساز که کاملا با موسیقی ایرانی منطبق است، دور می‌سازد. از آنجا که نوازندگی بر روی هر ساز و بیرون کشیدن «نغمه»‌های گوناگون از آن، گذشته از توانایی و مهارت نوازنده، بستگی به امکانات و موانعی دارد که در خود ساز و ساختمان آن نهاده شده‌است، اینک باید اندیشید در ساز قانون که قرنها خارج سرزمین ایران، در کشورهای عربی زبان، ترک زبان و ارمنی زبان، بیرون از مسیر موسیقی ایرانی به رشد و تکامل خود ادامه داده و «بیانی» غیر ایرانی یافته‌است، آیا می‌توان آن را به سازی با بیان موسیقی ایرانی و با امکاناتی ویژه اصول و ظرایف این موسیقی، و با همان پرده بندیهای مخصوص آن تبدیل نمود ؟

این تبدیل البته غیر ممکن نیست، هر چند که موسیقی دانان، یعنی آن گروه از نوازندگان پنجاه ساله اخیر، که به معرفی این ساز و اجرای آن دست یازیده‌اند، متاسفانه به فکر این تبدیل نبوده و قانون را کماکان به همان شیوه عربی اجرا کرده‌اند و جای بسی تاسف است که برخی از نوازندگان پیش گفته، حتی همان شیوه اجرایی را در تعلیم به شاگردان خویش به کار گرفته‌اند، در نتیجه اصالت راستین و نخستین آن به مرور از میان رفته ولحنی غیر ایرانی از اجرای ساز قانون انتظار می‌رود. حال آنکه می‌توان با احساس مسئولیتی لازم شیوه نوازندگی این ساز را بر پایه نیاز موسیقی ایرانی منطبق کرد و بر این زمینه به آموزش و فراگیری این ساز پرداخت و شیوه‌های متداول در کشورهای همسایه را به کلی فراموش کرد.......
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیستم مهر 1387ساعت 22:59  توسط Unnamed Feeling  | 

اجراي کنسرت برای دو پیانو در تالار وحدت

هنر طلایی ظریف (نماینده بهترین پیانوها و سازهای ارکسترل دست ساز جهان)برگزار می کند.

 

کنسرت برای دو پیانو برای اولین بار با بهترین پیانوهای جهان Blüthner  & 

 

 

Bosendorfer  در تالار وحدت با اجرای آثاری از: شوپن، لیست، آرنسکی، راخمانینف، باباجانیان، رولاند باتیک اجرا ميشود . صفا شهیدی نوازندگان اين اجرا را بهاره کمائی و صفا شهیدی بر عهده خواهند داشت اين اجرا در روزهاي 18 و 19 مهر ماه 87

ساعت 21 در تالار وحدت برگزار ميشود .

 قیمت بلیط اين اجرا  12000و15000 تومان می باشد.

 این گروه دو پیانو از سال 1382 شروع به فعالیت کرده و قابل ذکراست که در حال حاضر
تنها گروه حرفه ای دوئت نواز پیانو در ایران مباشند .

آقای صفا شهیدی فارغ التحصیل رشته موسیقی(آهنگسازی)از کشور انگلستان می باشد.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 11:25  توسط Oracle  | 

ساز سنتور

سنتور

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه تعریف کرده است[۱]: « از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و به وسیله دو مضراب چوبی نواخته می‌شود.»

پیشینه

سنتور بر پایهٔ شواهد و قراین یکی از کهن‌ترین سازهای منطقه به شمار می‌رود. کهن‌ترین اثری که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹ قبل از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به افتخار آشور بانیپال بر پا شده مجسم گردیده و سازی که شباهت زیادی به سنتور امروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.

ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه.ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده کتاب مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب قدیم و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده است.

عبدالقادر مراغه‌ای ساز یاطوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور امروزی بود با این تفاوت که برای هر صدا فقط یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم مهر 1387ساعت 15:48  توسط Unnamed Feeling  | 

زندگی نامه بابک بیات

بابك بيات در سال 1325 در شهر تهران به دنيا آمد.از سن 19 سالگى در اپراى تهران و زير نظر خانم اولين باغچه بان, آقاى ثمين باغچه بان و نصرت الله زابلى با موسيقى كلاسيك و جهانى آشنا شد و در حدود

پنج سال همكارى خود را با اين اپرا ادامه داد.بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر اركستر جاز فولكوريك دوستى عميقى پيدا كرد كه اين دوستى به ادامه هارمونى و آكومپانى مان و فراگيرى ديگر اشتياقات موسيقايى بيات منجر شد.ايرج جنتى عطايى شاعر و ترانه سرا و نمايشنامه نويس كه از دوران كودكى تا قبل از انقلاب با بابك بيات همگام با هم موسيقى ترانه را ادامه دادند, در زندگى بيات و خانواده اش بسيار موثر بود, كه اين دوستى به ساخت ترانه هاى بسيارى از جمله : غريبه, جنگل, بن بست, خونه, فرياد زير آب, على كنكورى, تپش, خاتون, سايه, خورجين (بانوى شرقى), فصل بد خاكسترى (روح بزرگوار), سقف, هيچ كسى مثل تو نبود, طلايه دار (اى بزرگ موندنى) و بسيارى ترانه هاى ديگر منجر شد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم مهر 1387ساعت 15:59  توسط Dr.MPH  | 

ساز فلوت ریکوردر

تاریخچه ی کلی  فلوت ریکوردر


نام ساز

تا قرن 18ام Flauto به زبان ایتالیایی (زبان مرجع موسیقی) نامیده میشد و سازی که امروزه به نام فلوت شناخته میشود در اصل Flauto traverso نام داشت ؛ در زمان فعلی به خاطر جلوگیری از تداخل نام این دو ساز ، نام انگلیسی این ساز (Record در انگلیسی ، برای موسیقی به عنوان اجرای تمرینی یک قطعه است) استفاده میشود.

تاریخچه

قدیمی ترین نوع فلوت ، فلوتی است که امروزه به عنوان Recorder شناخته میشود است ، این فلوت برای اولین بار توسط چوپانان و درحال چرای گوسفندان استفاده میشده ؛ قدیمی ترین Recorder به قرن 14ام میلادی نسبت داده میشود و بعدا انواع مختلفی از آن در دوران قرون وسطا یافت شد ؛ البته مدل های اولیه ی این ساز دارای 6 سوراخ هوا در بالای ساز بودند در صورتی که ساز فعلی دارای 7 سوراخ است.

در قرون 16 و 17 میلادی ، ریکوردر محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرد ، چون در آن زمان موسیقی دیگر در انحصار اشراف و بزرگان کشور نبود و به حالتی عمومی تبدیل شده بود ؛ در این زمان سازهایی که آموزش آنها ساده بود ، از جمله ریکوردر محبوبیت زیادی کسب کردند......


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سیزدهم مهر 1387ساعت 0:15  توسط Unnamed Feeling  | 

بیوگرافی پاگانینی

نیکولو پاگانینی (Niccolò Paganini) (زاده ۲۷ اکتبر ۱۷۸۲ (میلادی)- درگذشته ۲۷ مه ۱۸۴۰ (میلادی)) نوازنده ویلن، ویلا، گیتا و آهنگسازی ایتالیایی است. پاگانینی یکی از مشهورترین ویرتوئوزها و بزرگ‌ترین نوازنده ویلن در تاریخ موسیقی است. او با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویلن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا نمود. آثار او در عین برخورداری از لطافت و ملودی‌های زیبا، قطعات فوق العاده مشکلی از نظر تکنیک نوازندگی هستند. با وجود ویلنیست‌های سرشناسی چون ویوتی و کرویتزر در سده هجدهم و نوزدهم، پاگانینی گوی سبقت از همه آن‌ها ربود و خود را به عنوان اولین ویلن ویرتوئوزو معرفی کرد........


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم مهر 1387ساعت 22:10  توسط Oracle  | 

JAMES LAST

 

James Last ، اين آهنگساز و رهبر اركستر مشهور و موفق آلماني دنیای موسیقی بیکلام در 17 آوريل 1929 در برمن Bremen در آلمان به دنيا امد. نام اصلي او Hans Last مي باشد.

اولين آلبومي كه James Last  به دنياي موسيقي ارائه كرد (Non-Stop Dancing (1965 نام دارد. اين آلبوم در واقع مجموعه اي از اجراهاي متفاوت و بديع از آهنگهاي مشهور است كه به وسيله ريتمي تند و شاد و نيز با همراهي اصوات سرور و شادماني جمعيت به هم مرتبط شده اند. اين آلبوم موفق او را به يك ستاره اروپايي بزرگ دنیای موسیقی بی کلام تبديل كرد.

James Last در آهنگهاي خود از تلفيق آهنگها و سبكهاي موسيقي متفاوت كشورها و فرهنگهاي مختلف استفاده مي كند.


آلبومها و كنسرتهاي James Last همواره در انگلستان موفق بوده اند و اوج اين موفقيت را مي توان فاصله زماني ميان سالهاي 1986-1967 دانست كه وي موفق به ارائه 52 آلبوم برجسته شد كه اين رقم او را در چارتها در مركز دوم پس از الويس پريسلي قرار داد.

از آهنگهاي مشهور و موفق وي مي توان به آهنگ The Seduction كه موسيقي متن فيلم American Gigolo مي باشد و نيز آهنگ Biscaya از آلبومي به همين نام اشاره كرد. آهنگ بسيار معروف The Lonely Shepherd كه در موسيقي متن فيلم سينمايي Kill Bill Vol. 1 از ان استفاده شده را نيز James Last نوشته و Zamfir با همراهي James Last Orchestra آن را اجرا كرده است.

James Last به جوايز متعددي نيز دست يافته كه از آنها مي توان به عنوان “Star of the Year” / ستاره سال در سال 1976 از Billboard magazine و جايزهECHO در سال 1994 در آلمان به پاس يك عمر فعاليت چشمگير در زمينه موسيقي اشاره كرد.
این آهنگساز بزرگ همچنین با بزرگان موسیقی همچون پل موریه Paul Mauriat و ریچارد کلایدرمن Richard Clayderman هم اثرات به یاد ماندنی رو ساخته است که برای همیشه در خاطر موسیقی دانان باقی مانده است!!

چند نمونه از کارهای زیبای جیمز لست را برای شما گذاشتم برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم مهر 1387ساعت 21:34  توسط Oracle  | 

کنی جی

کنی جی، معرف جهانی ساکسیفون سوپرانو


Kenneth Gorelick ( متولد 5 جون 1956)، که با اسم صحنه خود،Kenny G ، شناخته شده تر است، یک نوازنده ساکسیفون آمریکاییست که آلبوم چهارمش ، Duotone ، در سال 1986 برای او موفقیت چشم گیری به ارمغان آورد.

ساز اصلی کنی، ساکسیفون سوپرانو است اما او ساکسیفون آلتو و تنور نیز می نوازد و گاهی هم فلوت.

کنی در Ann Arbor, Michigan متولد شد و اولین بار با دیدن ساکسیفون نواختن نوازنده ای در شوی « اِد سالیوان»، با این ساز آشنا شد. وی نوازندگی این ساز را در تمرین کردن با نوارها (و بیشتر با نوارهای Grover Washington, Jr. ) آموخت در حقیقت او تمرین می کرد که صداهایی که می شنود را تقلید کند.

کنی برای عضویت در یک گروه جز در دبیرستان فرانکلین درخواست داد که بار اول رد شد، اما در سال بعد پس از تلاشهای دوباره او، وی را پذیرفتند.

او همچنین از سن 10 سالگی، زمانی که برادر بزرگش، برایان، او را با گلف آشنا کرده بود، به گلف علاقه داشت و برای تیم گلف دبیرستانش نیز بازی می کرد......
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ششم مهر 1387ساعت 14:23  توسط Unnamed Feeling  | 

استقبال اروپايي‌ها از سمفوني مولاناي نادر مشايخي

اجراي سمفوني مولانا نادر مشايخي در فستيوال موسيقي شرقي آلمان با استقبال گسترده‌اي از سوي علاقمندان و منتقدان موسيقي روبرو شد. 



«اميرحسين آهويي» سرپرست اركستر مجلسي نادر مشايخي كه هم اكنون در فستيوال موسيقي شرقي در آلمان حضور دارد گفت: فستيوال مورگلند كه به فستيوال موسيقي شرقي معروف است كار خود را در شهر اوسنابروك آلمان با اجراي سمفوني مولانا ساخته نادر مشايخي آغاز كرد.
وي افزود: اركستر راديو و تلويزيون مونيخ به رهبري فرانك كرامر و صداي سالار عقيلي اين سمفوني را اجرا كرد كه مورد توجه و استقبال خاصي قرار گرفت.
اين آهنگساز ادامه داد: سالن مملو از جمعيت بود به طوري كه تعداد زيادي از مردم مجبور بودند پشت درهاي سالن بمانند.
آهويي با توجه به استقبال مردم از اين اجرا بيان داشت:سمفوني مولانا مورد توجه بسياري از شنوندگان از سوريه و اردن و آهنگسازان اروپايي حاضر در سالن قرار گرفت. به طوري كه منتقدان و روزنامه‌نگاران اروپايي اين سمفوني را شروع موسيقي هزار سوم دانستند.
سرپرست اركستر مجلسي تهران در خاتمه خاطر نشان كرد: بسياري از مديران برنامه‌هاي هنري از سرتاسر دنيا خواستار اجراي اين سمفوني در كشورشان شدند كه از آن جمله اين كشورها مي‌توان به هلند، شهرهاي مختلف آلمان، لبنان، اتريش، فرانسه و چكوسلواكي اشاره كرد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم مهر 1387ساعت 15:25  توسط Oracle  | 

کشف قطعه موسیقی جدید از موتزارت

قطعه‌ای از آثار کلاسیک موتزارت با قدمت ۱۵۰ ساله، در موزه‌ای در شهر نانت فرانسه کشف شد

به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسان موسیقی می‌گویند که این قطعه ملودیک که دست نوشته موتزارت است، با این‌که فاقد هارمونی و سازبندی است اما دارای ارزش هنری بالایی است.

اولریش لسینگر رئیس بنیاد بین‌المللی موتزارت در سالزبورگ اتریش نیز اعلام کرد که این قطعه، کاملا تازه و بدون تردید دست‌نویس موتزارت است. وی اصل بودن این قطعه را با اطمینان کامل تائید کرده است.

به گفته آقای لسینگر، این اثر، پیش‌نویس یک اثر موسیقی کامل بوده که کارکنان موزه نانت به هنگام جستجوی خود در آرشیو کتابخانه این موزه به آن برخورده‌اند.

به اعتقاد وی، این قطعه با اینکه هارمونی و ارکستراسیون ندارد اما قابل فهم بوده و لحن و کوک آن کامل است.

به گفته رئیس بنیاد موتزارت، این قطعه بخشی از یک اثرهشت یا دوازده قسمتی موتزارت است که وی فرصت تکمیل آن را پیدا نکرده است.

بر اساس این گزاش، این دهمین قطعه موسیقی از موتزارت است که در ظرف پنجاه سال گذشته پیدا می‌شود. کارشناسان موسیقی ارزش مالی این قطعه را ۱۰۰ هزار دلار برآورد کرده اند.

به گفته مسئولان موزه نانت، این قطعه در قرن نوزدهم به وسیله یک کلکسیونر کتاب، به کتابخانه این موزه هدیه شده بود.

کارشناسان همچنین معتقدند که جنس کاغذی که قطعه بر روی آن نوشته شده، نشان می‌دهد که موتزارت آن را بعد از سال ۱۷۸۷ نوشته است.

آمادئوس موتزارت، نابغه عالم موسیقی، به موسیقی کلیسایی علاقمند بود و می‌خواست مسئولیت گروه کر و موسیقی کاتدرال وین را به عهده بگیرد.

وی در سال ۱۷۹۱ در سن ۳۵ سالگی درگذشت.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوم مهر 1387ساعت 18:43  توسط Oracle  | 

آکاردئون

آکاردئون

آکاردئون(accordion) یکی از سازهای بادی کلید دار است که مکانیزمی شبیه به سازدهنی دارد ولی با این تفاوت که نیازی به استفاده از دهان برای دمیدن در آن نیست و با وجود بهره گیری از امکاناتی که در پائین خواهید خواند، این ساز توانایی اجرای چندین صدا بصورت همزمان را دارا می باشد و از این جهت توانایی های بیشتری نسبت به ساز دهنی دارد؛ البته ساز دهنی بخاطر ارتباط مستقیم با دم و بازدم انسان، انعطاف خاصی در اجرای ملودی ها دارد و این عامل باعث شده که هنوز به حیات خود ادامه دهد. آکاردئون شباهت زیادی نیز به ارگ های بادی کلیسا دارد ولی بخاطر داشتن کانال های صوتی ای که عینا در ساز دهنی وجود دارد صدای آن مانند سازدهنی است.

آکاردئون
آکاردئون نوعی ساز بادی قابل حمل است که با کشش و فشردن ابزاری به نام bellows نواخته می شود. یک bellows – قسمت ارتجاعی میانه ساز - تولید کننده جریان باد عبوری از زبانه ها (reeds) در این آلت موسیقی است ، در این میان یک کی بورد با تعیین این که کدام reed جریان باد را دریافت کند، کنترل و مدیریت reed ها را بر عهده دارد. بدین روش است که صداهای مختلف در این دسته از سازها ساز تولید می شود..........


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1387ساعت 18:14  توسط Unnamed Feeling  | 

معرفی موسیقی بلوز

اغلب گفته می‌شود که موسيقی Jazz جز تنها شكل هنری است كه در آمريكا بوجود آمده، با اين حال موسيقی Blues بلوز درست پابه‌پای آن پيشرفته رفته است. در واقع اين دو سبك شباهتهای زيادی با يكديگر دارند. هر دو بوسيله سياهپوستان آمريكا و در جنوب ايالات متحده، در نيمه دوم قرن ۱۹ پديد آمده‌اند و سپس در دهه‌های اوايل قرن ۲۰ به مناطق ديگر گسترش يافته‌اند؛ هر دو دارای نت غمگين بلو هستند كه از تغيير شكل يك نت خاص به ربع پرده يا نيم پرده بوجود می‌آيد و هر دو از اصل بداهه نوازی بهره می‌گيرند. بلوز و جز هر دو تاثيرات زيادی بر موسيقی پاپ در آمريكا داشته‌اند و در واقع بسياری از عناصر كليدی در موسيقی پاپ، سول، ريتم اند بلوز و راك اند رول ريشه در موسيقی بلوز دارند. مطالعه و بررسی دقيق اين سبك، سهم زيادی در فهم بيشتر ديگر سبكها خواهد داشت. گرچه هيچگاه بلوز در ليست پرفروشترينها قرار نگرفت، اما با اين حال هميشه بطور جدی نه تنها در كنسرتها و فستيوالها در سراسر ايالات متحده، بلكه در همه جای زندگی روزمره حضور آن احساس می‌شود..........

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1387ساعت 13:38  توسط Oracle  |